Info Terkini

Blog Kamu Hebat Sekiranya...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bagi para blogger yang baru mula untuk menyemarakkan dunia blogger ini dan memahirkan diri masing-masing dengan tips dan trik penghasilan blog, beberapa perkara yang perlu dititikberatkan dan diperhalusi bagi mematangkan diri masing-masing dengan dunia blogger ini.

Berikut sedikit perkongsian pengalaman yang boleh CfuSyamz coretkan buat panduan dan pedoman sepanjang CfuSyamz menjadi blogger sekian lama yang dahulu, walaupun saya bukanlah seorang yang terkenal..haha


Sumber : sis hawa dot com

Ciri-ciri blog yang baik dan menarik mengikut pandangan CfuSyamz :-

1) Mempunyai alamat URL yang ‘ringkas dan padat’

Alamat URL ini memainkan peranan yang penting dan perlu diringkas dan dipendekkan sebaiknya supaya pengunjung senang mengingati dan senang untuk ditaip. Penambahan symbol yang agak susah dan sukar boleh membuatkan pengunjung menjadi bosan dan beralih ke halaman yang lain.


2) Kemaskini artikel blog secara konsisten dan teratur

Pengunjung atau pengikut setia blog pasti tertunggu-tunggu artikel-artikel daripada blog kita, jadi sekiranya kita jarang kemaskini artikel, ia akan menjauhkan pengunjung setia yang kita miliki. Jangan hampakan hati peminat tau..haaa.gittewww


3) Susun Atur Blog

Susun atur yang bagai ‘rojak ayam’ dan cacamerba boleh menyakitkan mata pengunjung blog dan menyukarkan pencarian maklumat. Bayangkan kita masuk kedai rempah, tapi rempah yang dicari bercampur-campur…kan tak pasal-pasal muncul ‘musang berjanggut’ siri 2…haha


Sumber : merdeka dot com


4) Artikel yang menarik dan berguna

Ada sesetengah blogger tidak menitikberatkan perkara ini, semua benda di sapu nya letak dalam halaman blog mereka, istilah ‘ blog aku, lantak aku la’ agak memberi kesan kepada pengunjung. Perkara ini juga boleh menimbulkan ‘kecelaruan identiti’ kepada pemilik blog. Tidaklah menjadi satu kesalahan, namun andai kita dapat fokuskan arah tujuan blog kita lagi molek dan baik kan? Justeru, artikel yang menarik dan berguna buat para pengunjung akan memberi kesan yang baik kepada pemilik blog dan juga orang yang membacanya.


5) Kualiti Maklumat

Gunakanlah Bahasa yang mudah difahami oleh pengunjung dalam penyampaian maklumat. Maklumat yang di’sedut’ dari sumber yang lain perlu diletakkan capaian atau sumber asalnya supaya hakcipta karya pemunya asalnya terjaga dan pengunjung akan lebih mempercayai kita dalam penyebaran maklumat. Plagiat ini adalah satu perkara yang salah berdasarkan Akta Hakcipta 1987 melalui seksyen 25.


Sebagai kesimpulannya, buat perkara yang baik, maka baiklah balasan dan kesannya, buat perkara yang buruk, maka buruk pula la kesan dan akibatnya. Anda diberikan akal fikiran oleh Yang Maha Kuasa, gunakanlah ia sebaik-baiknya.

Sekian dahulu perkongsian CfuSyamz buat kali ini, sebenarnya banyak lagi ciri-ciri blog yang baik, bolehlah membuat carian di laman google dan sebagainya. Terima kasih sudi lepak dan membaca blog CfuSyamz ini…


CfuSyamz

 


6 comments:

  1. tq atas perkongsian yang menarik....vvrrooooommmmmm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tq kak long,sudi jenguk sini...smg bermanfaat...prengggggg....

      Delete
  2. Replies
    1. Terima kasih kak Hannan...jom meriahkan bloggers...

      Delete
  3. Replies
    1. Sama2..semoga bermanfaat ya...tq jugak sudi singgah sini...^_^

      Delete

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩